A gimnáziumi lét utolsó évének még színpadi szempontból sem lebecsülendo dramaturgiája hatásos lehetoséget nyújt a végzos osztályoknak egy mutatós végjáték, finálé bemutatására. A szalagavató, a ballagás és az érettségi egymást kiegészíto hármas nagyjelenete olyan alkalom, amely évtizedekre ott hagyhatja egy-egy osztály karakterének lenyomatát az iskola kollektív emlékezetében. Több oldalról is megvilágíthatják tehetségüket a foszereplok: a szalagavató a komédia mufajában ad lehetoséget a bemutatkozásra, a ballagás a szomorújáték, az érettségi pedig mi is? (…Remélhetoleg nem tragédia.)
Az idén is négy osztályunk kezdte meg szalagavatójával ezt a három jelenetre osztott búcsújátékot. Hagyományainknak megfeleloen az osztályok külön-külön rendezvényen látták vendégül tanáraikat. Ezeknek koreográfiája is a múltból öröklött. Alapegységei: Az osztályfonök és az osztály "négyszemközti" együttléte (intelmek, szalagfeltuzés); a tanári szobában összegyult tanárok ünnepélyes invitálása; a musor; a vendéglátás (igazgatói pohárköszönto, eszegetés, csevegés). Az általunk, pedagógusok által leginkább várt rész természetesen a musor. A tanárparódiákkal elénk tartott görbe tükrön keresztül szembesülhetünk azzal, változtunk-e valamit. Ugyanazok-e még hibáink és diákok által kedvelt vonásaink, mint azelott? Rendszerint persze kiderül: ugyanazok.
Mi hát az újdonság az évrol évre ismétlodo szalagavatókban? Leginkább a paródia játékkerete tart lépést a körülöttünk lévo világgal. Az idén kiképzo bázison (12. A), a mese világában (12. B), a népszeru tévés musor keretei között (12. C) és az elképzelt múlt színterén (12. D) folyt a játék.
S persze mindig újdonságként éljük meg a ráismerés örömének élményét, és azt, hogy milyen önfeledten tudunk nevetni önmagunkon.
Szabó Miklós
igazgató